Leonie_Muller
Beroep: Docente fotografie

Email:

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Leonie Muller

In 2000 studeerde Leonie Muller af aan de kunstacademie te Tilburg met video-installaties. Na de kunstacademie heeft ze zich vooral gericht op de fotografie en werkte zij als assistent fotograaf in een studio. Later heeft ze in haar eigen bedrijf “droomportretten” gemaakt waarin zij veel met fotobewerking heeft gewerkt. Momenteel richt zij zich vooral op film en filminstallaties. Haar films hebben een sterk fotografisch karakter. Haar surrealistisch getinte werken waren op plekken als Oerol, Theaterfestival Boulevard, Kröller Muller Museum en Boymans van Beuningen terug te zien. De afgelopen jaren heeft zij zich als videokunstenaar ontwikkeld in het ruimtelijk presenteren van film.  In 2009 ging zij zich richten op "site specific" werk die zij in residenties in Turkije (2009) en India (2010/11) heeft gemaakt. Ook werkt zij veel samen met disciplines als dans, theater en muziek waarbij zij voor de video/fotografische beelden in de voorstellingen zorgt.

Na de kunstacademie, waar zij 3 jaar de docentenopleiding heeft gevolgd, is ze vooral workshops op middelbare scholen en korte cursussen fotografie en stop motion op basisscholen gaan geven. In 2009 is zij gestart op de Nieuwe Veste met de fotografiecursus voor volwassenen.

Als docent op de Nieuwe Veste laat zij de cursisten eerst vertrouwd raken met hun camera om vervolgens te ontdekken wat je met het medium kan. Hierbij is kijken erg belangrijk. Ze wisselt haar lessen af door praktijk oefeningen te doen in de les waarbij het experimenteren, kijken en ontdekken belangrijk is, foto-opdrachten die thuis zijn gemaakt te bespreken waarbij het bewust kijken naar voren komt en aan de hand van voorbeelden van fotografen bewust te worden van de visie, concepten en kijkwijzen. Haar eigen werkwijze als kunstenaar is altijd zeer ontdekkend en associatief geweest en dat wil zij haar cursisten ook laten ervaren door vooral veel uit te proberen en te ontdekken.