Over ons » Ons verhaal » Blind Wall 2023

Blind Wall 2023

Blind Wall entree Molenstraat
 
Nieuwe Veste is een inspirerende en verrassende plek voor veel Bredanaars. Een plek waar je verblijft als je niet thuis of op het werk bent. Belangrijk is dat we er ons veilig en thuis voelen, een plek die relevant is en gratis toegankelijk. Dat gevoel van welkom voelen wil Nieuwe Veste meegeven aan alle bezoekers.
Het onderwerp van de blind wall is dan ook 'iedereen is welkom'. De blind wall is een gezamenlijk creatief cadeau van voormalig directeur Gertjan Endedijk & Nieuwe Veste aan de stad waar heel Breda voor lange tijd van kan genieten.
 
De afgelopen maanden zijn er verschillende verhalen verzameld over wat welkom voelen betekent voor mensen. Deze verhalen hebben als inspiratie gediend voor het ontwerp waar Belgische kunstenaar Dirk Claessen, alias eltipo, mee aan de slag is gegaan. Ben je benieuwd naar deze verhalen? Vanaf begin september zullen deze geëxposeerd worden in de culturele markthal.
 
Volg Dirk met het plaatsen van het kunstwerk op de witte buitenmuur bij de entree.

Over Dirk Claessen:
De in de jaren 80 geboren grafisch kunstenaar eltipo groeide op in het autoschadebedrijf van zijn vader, waar hij voor het eerst experimenteerde en zijn lakvaardigheden perfectioneerde. In 2009 studeerde hij af aan de kunstacademie in Brussel met een master in grafisch ontwerp. Zijn eerste baan was bij Bell Racing Europe waar hij graphics en helmen ontwierp voor een aantal van 's werelds snelste F1-piloten. In 2012 veranderde hij van koers naar Antwerpen waar hij bij Pinkeye designstudio leerde hoe hij verhalen voor merken kon ontwerpen en vertellen, door visuele identiteiten, verpakkingen en interieurintegraties te ontwerpen.
 
Sinds 2016 is eltipo een onafhankelijke ontwerper, kunstenaar en ambachtsman met een sterke affectie voor letters, typografie en illustratie. Gevoed door invloeden van adrenaline sporten, tattoo cultuur en graffiti, creëert hij kunstwerken vertaald naar verschillende media. De combinatie van traditionele ambachten met hedendaagse technieken zijn een kenmerkend handelsmerk geworden in zijn werk, waarmee hij een breed scala aan klanten tevreden stelt, zoals Nike, Glenfiddich, Duvel Moortgat, Smeg, Sergio Herman, Cote d'Ôr, Campari, Honda en vele anderen. Zijn optredens op internationale tentoonstellingen en in verschillende boek- en tijdschriftpublicaties zorgden voor een wereldwijde erkenning.