Nieuws »  ​Veelgestelde vragen aan Nieuwe Veste rondom het coronavirus

​Veelgestelde vragen aan Nieuwe Veste rondom het coronavirus

Gepubliceerd: 13-05-2020
Hoe gaat Nieuwe Veste om met de maatregelen rond COVID-19Update 13 -05-2020

Wanneer gaat Nieuwe Veste weer open?
Tijdens zijn persconferentie kondigde premier Rutte aan dat de bibliotheken weer open mogen vanaf maandag 11 mei.
Bij Nieuwe Veste zijn we gestart met een afhaalservice (op 4 locaties), zodat mensen die liever een echt boek lezen alvast boeken kunnen reserveren en ophalen.
We werken er hard aan om zo snel mogelijk te organiseren dat we ook verder weer veilig open kunnen gaan. Hierbij moeten we natuurlijk rekening houden met allerlei voorschriften voor de gezondheid en veiligheid van onze bezoekers en onze medewerkers. Zo zullen de horeca en de studieplekken voorlopig nog gesloten blijven.

Ook zijn we aan het voorbereiden dat onze leerlingen weer één op één muzieklessen kunnen komen volgen bij Nieuwe Veste.
Volg ook de berichten op onze website en social media om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

En natuurlijk blijft de bibliotheek net als de afgelopen weken ook online gewoon open. E-books, Thuisbieb en thuistips zijn en blijven nog steeds bereikbaar.

Ik heb een kaartje voor een voorstelling bij Nieuwe Veste. Wat nu?
Alle activiteiten bij Nieuwe Veste zijn tot nadere bericht geannuleerd of worden naar een later tijdstip verzet.
Heb je een kaartje gekocht voor een evenement? We kijken per evenement of we het op een later moment laten doorgaan of dat deze wordt geannuleerd. Hierover nemen we contact met je op en/of je vindt de informatie op onze site en social media. Bewaar in ieder geval je kaartje.
 
Hoe zit het met de lessen die nu niet doorgaan?
Op dit moment geldt dat de lessen en cursussen op locatie tot nader bericht niet doorgaan. Wij bieden nu zoveel mogelijk lessen en cursussen online aan. Hierover heb je bericht ontvangen van je docent. In een aantal gevallen blijkt het niet mogelijk om voor de lessen en/of cursussen een geschikte digitale vorm te vinden. Daarvoor wordt gekeken of (deels) verplaatsing naar een later moment dit schooljaar een mogelijkheid is en/of lessen gebundeld kunnen worden ingehaald. De betreffende docent zal hierover contact met je opnemen.
De les/cursusgelden voor lessen en cursussen (incasso's) zullen we voorlopig door laten lopen totdat we alle mogelijkheden in beeld kunnen brengen. We doen ons best je toch van goede en mooie lesopties te voorzien. Mocht achteraf blijken dat vervangende of inhaallessen niet mogelijk zijn geweest, dan zorgen we voor een passende financiële oplossing.
 
Ik heb les van Nieuwe Veste op een school, kan ik dan wel gewoon gaan?
Alle cursussen, lessen en andere activiteiten van Nieuwe Veste gaan tot nader bericht niet door. 

Kan ik Nieuwe Veste bellen met vragen over de bibliotheek, mijn les of een voorstelling?
Ja, telefonisch zijn we tijdens de sluiting bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 10.00 - 14.00 uur.
We houden je verder op de hoogte via onze sites http://www.nieuweveste.nl en www.bibliotheekbreda.nl en via onze social media. Heb je op andere momenten toch een dringende vraag? Stuur dan een mail naar info@nieuweveste.nl

Kan ik nog wel komen studeren in de bibliotheek?
Nee, onze studeerplekken zijn tot nader bericht buiten gebruik. Je kan dus niet komen studeren.

Kan ik nog boeken lenen bij de bibliotheek?
Voor mensen die liever een ‘echt’ boek lezen zijn we gestart met een tijdelijke afhaalservice. Deze afhaalservice zal blijven bestaan zolang onze vestigingen gesloten blijven.
Vanaf 2 mei kun je via een formulier boeken aanvragen. Je kunt alleen boeken aanvragen die beschikbaar zijn in de locatie waar je de materialen afhaalt. Nadat je van ons bericht hebt gekregen dat je bestelling klaar staat, kun je je boeken contactloos afhalen bij jouw afhaallocatie. Dit kan op dinsdag, donderdag en zaterdag tussen 10.00 en 14.00 uur. Wanneer je je bestelling ophaalt, kun je ook gelijk je geleende materiaal terugbrengen. Het is niet mogelijk de vestigingen te bezoeken als je geen bericht hebt gehad dat je bestelling klaar staat of als je alleen boeken terug wilt brengen. We vragen je je geleende boeken bij je te houden zolang onze vestigingen gesloten zijn. Alle uitleentermijnen worden verlengd.
De afhaalservice wordt volledig in lijn met de voorschriften van het RIVM uitgevoerd. Voor jou en onze veiligheid vragen we jou ook deze maatregelen na te leven. Dit betekent dat je niet langs komt wanneer je last van klachten hebt, dat je je aan de 1,5 meter afstandsregel houdt en dat je alleen komt. Volg daarnaast altijd de aanwijzingen van onze medewerkers op. Kijk voor meer informatie en het aanvragen van boeken op www.bibliotheekbreda.nl.
Online gaat onze dienstverlening door via de online bibliotheek. Hier zijn o.a. e-books en luisterboeken te vinden. 

Mijn pas is geblokkeerd
Het kan zijn dat je pas, om wat voor reden dan ook, is geblokkeerd en je problemen hebt met het gebruik van onze bibliotheek app of Mijn Bibliotheek. In dit geval kun je contact opnemen via info@nieuweveste.nl. Voor veelgestelde vragen over de online bibliotheek (o.a. e-books en luisterboeken) kun je hier terecht.

Hoe maak ik gebruik van een e-book?
Maak een keuze uit meer dan 28.000 e-books (voor volwassenen en jeugd). Je kunt de e-books lezen op je e-reader, tablet, smartphone, pc of laptop. E-books lenen is gratis voor bibliotheekleden. Kijk voor meer informatie op onze Bibliotheek-website. Meer informatie vind je ook op www.onlinebibliotheek.nl.

Tips voor thuis
Omdat je voorlopig niet fysiek bij ons terecht kunt om te lenen, lezen en leren hebben we een aantal interessante websites voor je op een rijtje gezet die je thuis kunt gebruiken. Deze zijn terug te vinden op speciale pagina's voor jeugd, jongeren en volwassenen.

Heb je andere vragen?
Mocht je naar aanleiding van deze informatie vragen hebben, dan kun je een bericht sturen naar info@nieuweveste.nl of je vraag via Facebook stellen. Wij proberen dan z.s.m. jouw vraag te beantwoorden.