Samen met » Verrassende Verhalen » Interview met Adriana

Interview met Adriana



Hieronder lees je het interview met Adriana. Zij is docent bij de cursus muziek.
 

Begeleiding van leerling Jenisha

“Jenisha kwam als leerling bij mij toen ze elf jaar was, in een groepje. Uiteindelijk is zij na vier jaar met nog iemand overgebleven en verdergegaan met zang. Vier jaar is voor de meeste mensen een grens. Iedereen die zich daarna blijft ontwikkelen, wil echt iets met de zang. Dus voor mij is het gewoon een joy, een vreugde, om te zien hoe ver Jenisha nu is. Ik kan nu ook gewoon echt met haar praten over muziek en over techniek. Ze schuwt het ook niet om te ontwikkelen wat ze nodig heeft in haarzelf en ze weet wat zij wil. Dat is niet altijd een leuk pad, soms zijn er ook moeilijke dingen. Maar ze wil absoluut ontwikkelen, dus daar word ik blij van.”
 

Zelf ervaren

“Ik hoef mijzelf niet bij het coachen van Jenisha in te houden bij wat ik zeg. Bijvoorbeeld bij het uitleggen waarom je bepaalde technieken moet gebruiken. Zij weet nu dat alles op zijn plaats komt als ze het gewoon doet. Ze neemt het ook echt van mij aan. Het is voor mij leuk om ook op dat niveau te werken. Ik breng mijn kennis en ervaring over door voor te doen, door voorbeelden aan te dragen, maar vooral door uitleg en het haar te laten ervaren.”
 

Zang als ontdekkingsreis

“In principe is zang een ontdekkingsreis in je lichaam. Het is heel erg fysiek, je moet zelf voelen. Ik kan het alleen maar uitleggen en beredeneren. Ik kan niet de spiertjes rechtzetten en aangeven dat het goed is. Dat moet je echt zelf uitzoeken.
Bij het overbrengen van emoties in zang is het verhaal vertellen heel belangrijk. Liedjes hebben onderliggende of duidelijke boodschappen. Sommige woorden behoeven extra aandacht, extra nadruk. Sommige zangeressen hebben een natuurlijke emotie, die hebben een verhaal en dat gaat hun hoofd in en komt er perfect uit. Zoals Jenisha, die heeft dat, die kan dat.”
 

Groeien van zelfvertrouwen

“Zoals gezegd is vier jaar de normale duur van een algemene muziekschooltraining. Als je langer blijft, worden bepaalde ingangen geopend waarbij ik meer aan jou kan en mag werken. Zo kan ik je ook op een hoger pad brengen. Natuurlijk afgestemd op jouw wensen en op wat haalbaar is. Dus realistisch blijven in de doelen. Bij Jenisha merk ik dat zij in de afgelopen jaren behoorlijk wat zelfvertrouwen heeft gekregen en dat is heel fijn. Ik merk het ook in de dingen die ze meemaakt, die ze meeneemt. Ook in haar zang. Ze vertelt dingen en die gebruiken we vervolgens om muziek te maken. Voor mij is dat een manier om aan te geven hoe je iets kunt vergelijken en gebruiken bij een liedje. Dan begrijp je de boodschap en kun je die overbrengen.”
 

Talent voor muziek

“Het moet eerst beginnen met de vraag: vind je het leuk of niet? Iedereen moet op zwemles, omdat Nederland nu eenmaal een waterland is. Maar we zwemmen niet allemaal wedstrijden. Met muziek is dat hetzelfde. Dus kun je zingen? Hartstikke leuk. Heb je talent? Geweldig. Maar we zingen niet allemaal op het Songfestival en we gaan er niet allemaal ons beroep van maken. Ga zingen als je er lol in hebt. Je kunt er je emoties in kwijt, dat is belangrijk. Als ik niet zou zingen, zou ik één bonk zenuwen zijn. Dus ik ben blij dat ik dit gevonden heb. Ik denk dat het voor een hele hoop mensen een goede manier is om zich te uiten en bezig te zijn.”

Bekijk het aanbod en schrijf je in