Blind Wall: Different Differences

In 2020 is deze Blind Wall geplaatst bij Nieuwe Veste

Het ontwerp van Henning Wagenbreth is een hedendaagse verwijzing naar de oude Egyptische hiëroglyfen. Dit schrift bestaat uit bijzondere tekens gecombineerd met kleurrijke afbeeldingen. Tot op de dag van vandaag inspireren ze onze beeldcultuur. Het kunstwerk gaat over inclusiviteit. Woorden in verschillende talen dienen als 'conversation starter' en vormen kleine verhalen in een groter geheel.

Locatie: bij de podiumtrap en de hoofdingang

Blind Wall: You are Welcome

Onze nieuwste Blind Wall is geplaatst in 2023 en gemaakt door Eltipo.

In deze schildering lees je ‘You Are Welcome’, een duidelijke statement dat aansluit op de kernwaarden van Nieuwe Veste: iedereen is welkom. Het woord ‘welcome’ verdient de belangrijkste plek in het ontwerp. Iedere letter heeft een ander uiterlijk, kleur en gevoel. In zijn geheel staat dit voor diversiteit en geeft dit elke letter een uniek karakter, net als de bezoekers van Nieuwe Veste.

Locatie: Naast de hoofdingang aan de Molenstraat

Fontein

Kunstenaar Hein Koreman

Materiaal: tufsteen

De fontein werd ontworpen voor op het binnenplein van de (toen nieuwe) kunstacademie St. Joost.

Toen Huize Ocrum werd verbouwd voor de vestiging van Nieuwe Veste en bibliotheek, moest de fontein mee naar de nieuwe locatie van St. Joost. In de loop der jaren werd de fontein namelijk gezien als het beeldmerk van de academie. Bij de hijswerkzaamheden werd er echter geen rekening gehouden met het feit dat de fontein in het midden verankerd was, en de randen van broze steen en de schaal van de fontein werd ernstig beschadigd.

Hein eiste de brokstukken van de fontein op. De academie besloot het verzekeringsgeld te besteden aan het herstellen van de waterschaal, maar dat bleef jarenlang in de lucht hangen. In 2001 gaf de academie de fontein in bruikleen aan de gemeente Breda voor plaatsing tussen de moerbeibomen. De schaal werd gerestaureerd door vier zonen van Hein. Deze werd in oktober van dat jaar met een grote hijskraan de binnentuin in gehesen en op een speciaal gemaakt fundament tussen de moerbeibomen gezet, echter het bolletje (van essentieel belang voor de werking van de fontein) kwam niet mee. Wel is de fontein op een speciaal gemaakt fundament gezet, inclusief de mogelijkheid om de schaal ooit van stromend, spuitend water te voorzien (en dan is dat bolletje erbij nodig).

Locatie: binnentuin Nieuwe Veste

Plastiek van glas en marmer (1977)

Kunstenaar: P.H. Stulemeijer (1941 - 2009)

De Bredase kunstenaar Piet Hein Stulemeijer werkte voornamelijk met glas. Toen hij in 1977 deze plastiek ontwierp, had hij daarbij de beoogde ruimte in gedachten in de bibliotheek in de Karrestraat. De lichtinval op de entresol bij de toenmalige lunchroom van de V&D bepaalde zijn ontwerp in grote mate, maar ook de kleur, sfeer en vorm van de aanwezige glas-in-lood ramen speelden een rol. Het object omvat 25 witte en zwarte blokken die los van elkaar op een vierkante plaat geplaatst zijn. Op de witte marmeren blokken zijn kolommen geplaatst van wisselende hoogten, die bestaan uit op elkaar gelijmde glasplaatjes. Die plaatjes, van gewoon vensterglas, zijn eerst doorgesneden waardoor een kolom een bepaalde structuur vertoont. Door de verschillende dikten, breuklijnen en opstellingen ontstaat een grote variatie in kleur en lijn.

De adviescommissie voor de openbare bibliotheek reageerde aanvankelijk terughoudend op de plannen van de kunstenaar. Een bezoek aan zijn atelier was voldoende om alle bezwaren weg te nemen. Na de verhuizing van de bibliotheek naar de Molenstraat kreeg de glasplastiek een plek in de binnentuin.

Locatie: binnentuin Nieuwe Veste

Silent Drums (1993)

Kunstenaar: Ronald in 't Hout (1953)

Beeldhouwer, installatiekunstenaar, tekenaar, graficus, docent aan de Willem de Kooning Academie.

Cirkels en geluid, of beter gezegd stilte, keren geregeld terug in het werk van Ronald in ’t Hout (1953). De Silent Drum maakt deel uit van een gelijknamige serie waar hij een paar jaar aan gewerkt heeft. De cirkel is de meest serene, stille, bijna spirituele vorm die bestaat. De drum is het meest lawaaierige muziekinstrument dat er is. De kunstenaar onderzoekt zijn onderwerpen met verschillende technieken: hij schildert, tekent en beeldhouwt, en vaak combineert hij die ook nog, wat een kakofonie aan beelden oplevert. De vergelijking tussen geluid en de stilte van de beeldende kunst lijkt aanwezig te zijn in al zijn werk, ook als het eigenlijk heel ergens anders over gaat.

Locatie: achterin de gang van de muziekafdeling

Muurschildering Streepjescode (1993)

Kunstenaar: JCJ van der Heyden (1928 – 2012)

Een Nederlands beeldend kunstenaar, werkzaam als kunstschilder, fotograaf, graficus, collagekunstenaar, beeldhouwer en cineast in een non figuratieve stijl. Woonplaats Den Bosch. Gestart als schilder van abstracte werken in de tijd van de Cobrakunst. Hij was een veelgevraagd docent en werd vaak als gastdocent gevraagd naast zijn werk aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. Onder andere het Gemeentemuseum Den Haag en Museum van Bommel van Dam in Venlo bezitten werk van hem.

Quote van de kunstenaar over deze muur: “Een streepjescode is gecodeerde informatie, een bibliotheek: een huis vol gecodeerde informatie.”

Locatie: Achter de Makersbase

Vlakke afbeelding van een persoon (1997)

Kunstenaars LaSalle: Patty Struik en Albert Goederond

LaSalle is een nederlands kunstenaarsduo. LaSalle is een merknaam waaronder beide kunstenaars werken aan kunstprojecten in de openbare leefomgeving, zowel buiten als binnen, zowel op grote als op kleine schaal. Albert Goederond, beeldhouwer; Patty Struik, beeldend kunstenaar, graficus en fotograaf.

De eerste versie van dit kunstwerk was van tegels van keramiek. Deze versie is kapot gegaan door de vorst. De kunstenaars hebben een tweede versie gemaakt in brons. Deze versie is gestolen. Inmiddels ligt de derde versie op het binnenplein van Nieuwe Veste, deze is ook van brons, maar stevig verankerd in de grond.

Locatie: binnenplein St. Janstraat