Moviemaking voor groep 8: Extended Version!

Een creatieve eindfilm in plaats van een eind musical als afscheid van groep 8. Waarom niet?! Voor de leerlingen is dit de totale ervaring om filmmaker te zijn van je eigen film en wel een film over jouw gedroomde toekomst.

Van A tot Z wordt dit hún eigen product. Van het schrijven van een scenario, acteren voor de camera, zelf stop-motions maken en het Green Screen gebruiken tot en met de montage van de film aan toe om ten slotte hun film in stijl te presenteren aan het publiek, mét rode loper! Als eindproduct heeft iedere leerling meegewerkt aan de eigen eindfilm als afscheid van groep 8 en krijgt die ook mee naar huis op USB stick. Leuk om later nog eens terug te zien!

Dromen over de toekomst

Dit uitgebreide project nodigt uit tot een creatief proces wat de klas samen doormaakt, en iedere leerling op zichzelf. In meerdere workshops werken de leerlingen met hun klas aan de film in de maanden voor het afscheid van de basisschool. Bedenk eens hoe passend het idee is van het in film vormgeven van een fantasierijke toekomstdroom op dit moment in hun leven, bij de overgang naar een nieuwe fase waarin ze stappen; het leven na groep 8. Het geeft de leerling de ruimte om te mogen dromen over wie ze willen zijn in de toekomst. Hier worden ze acteur in hun eigen film, die hún verhaal vertelt.

“Ik denk veel aan de toekomst, want het is daar dat ik de rest van mijn leven zal doorbrengen.”
(Woody Allen, Amerikaans filmregisseur en acteur)

Begeleiding door filmer, regisseur en scenarioschrijver
Het hele traject, wat een aantal weken in beslag neemt, wordt begeleid door een filmer, regisseur en scenarioschrijver in de klas. In 7 sessies op school komen er 3 vakmensen uit de echte filmwereld in de klas en onderzoeken de leerlingen met hen het hele proces van film maken. Ze ontwikkelen vaardigheden middels workshops op het gebied van acteren voor de camera, storytelling, het maken van een scenario en storyboard, creëren van beelden voor hun stop-motion en green screen scenes. Spelenderwijs denken ze na over een mogelijke toekomst die door gebruik van deze technieken alle kanten van hun fantasie op kan én die ze later terugzien op het witte doek, Tussen de workshopsessies door werkt de leerkracht met de eigen klas verder middels de opgegeven creatieve opdrachten.


Extra financiële middelen vanuit de school
Dit project vraagt om extra financiële middelen van de school om het te kunnen bekostigen. Onderzoek met je directie of hier extra potjes voor beschikbaar zijn. Mocht je de NPO gelden die we afgelopen najaar hebben aangeboden voor CE nog niet hebben gebruikt dan kun je die alsnog inzetten voor dit project. Vraag je intermediair naar de mogelijkheden!

Interview met filmmaker Leonie Muller
Waarom zou je als school kiezen voor deze mogelijkheid en de geijkte musical aan de kant leggen? Wat is de grote meerwaarde van dit project? Bekijk de video en hoor het van de maker zelf.

Interview met filmmaker Leonie Mullier (opent in YouTube)